Vlaanderen investeert in duurzaam transport via ecologiepremie plus

vrijdag, 3 juni, 2022

Vlaanderen ondersteunt ondernemingen die willen investeren in duurzaam zwaar transport, zoals vrachtwagens of bussen op elektriciteit en waterstof. De steun voor fossiele alternatieven, zoals CNG en LNG, worden geschrapt. Dit laat Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns weten.

92 ton minder CO2-uitstoot per vrachtwagen

De Ecologiepremie+, die kan aangevraagd worden bij het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), steunt ondernemingen die ecologie-investeringen realiseren in het Vlaams Gewest. Alleen investeringen die voorkomen op een limitatieve lijst van gestandaardiseerde ecologie-technologieën, komen in aanmerking. Minister Jo Brouns kondigt nu aan dat deze limitatieve technologielijst wordt uitgebreid, zodat ondernemingen worden ondersteund om te investeren in duurzaam zwaar transport.

Concreet gaat het om: Elektrische vrachtwagens en bussen, vrachtwagens met een brandstofcel op waterstof, dual-fuel motoren (waterstof-diesel) voor vrachtwagens en containerliften. Naar schatting kunnen deze ecologie-technologieën per vrachtwagen een vermindering van 92 ton CO2-uitstoot per jaar realiseren. Ter vergelijking: dit stemt overeen met de aanplanting van bijna 8 ha bos per vrachtwagen.

Duurzaam transport ondersteunen en versnellen

Tot voor kort werden ook vrachtwagens met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquefied Natural Gas) ondersteund via de ecologiepremie, omdat deze duurzamer zijn dan klassieke dieselmotoren. Maar deze op gas gebaseerde technologieën worden nu verwijderd van de limitatieve technologielijst en komen dus niet meer in aanmerking van de ondersteuning via de ecologiepremie van VLAIO.
Zo komt er meer financiële ruimte vrij om duurzaam zwaar transport te ondersteunen. Elektrische voertuigen zijn momenteel de meest duurzame en komen dus vanaf nu in aanmerking voor de ecologiepremie. De gemiddelde steun bedraagt € 125.000 voor één vrachtwagen en € 148.500 voor één autobus. Ook de ombouw van dieselmotoren naar dual-fuel motoren (met injectie van waterstof) komt in aanmerking. Daarvoor bedraagt de subsidie gemiddeld € 36.000. Een vrachtwagen die is uitgerust met een waterstof brandstofcel kan rekenen op een ecologiepremie van ongeveer € 90.000.

Om zoveel mogelijk bedrijven de kans te geven om met deze technologieën te experimenteren, is de ecologiepremie+ per aanvrager beperkt tot maximaal twee vrachtwagens op elektriciteit, twee autobussen op elektriciteit en twee vrachtwagens op waterstof. Hierdoor blijft er ook financiële ruimte om kleinere KMO’s en ondernemingen te laten experimenteren met deze duurzame transitie in de transportsector. De steun is bovendien cumuleerbaar met federale maatregelen.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns: ‘Als Vlaamse overheid willen we volop inzetten op die duurzame transitie, weg van fossiele brandstoffen. De aanpassingen die we nu doorvoeren zijn dan ook logisch om duurzaam zwaar transport te ondersteunen zoals vrachtwagens en bussen op elektriciteit of waterstof in plaats van op CNG of LNG. Zo willen we ook KMO’s helpen die duurzame keuzes te maken.’

Lode Verkinderen, directeur TLV (Transport en Logistiek Vlaanderen): ‘Met de nieuwe subsidies voor trucks op batterijen of waterstof ondersteunt Vlaanderen net zoals de buurlanden pionierende transporteurs die de decarbonisatie inzetten. Bij TLV zijn we heel tevreden met deze eerste belangrijke stap. Samen met de Vlaamse regering willen we de komende jaren verder het nodige doen om de energietransitie versneld mogelijk te maken.’

‘De sector wil het gemotoriseerd vervoer over de weg volledig decarboniseren en brengt hiervoor batterij-elektrische en waterstoftrucks op de markt,’ stelt ook Andreas Cremer, CEO van automobielfederatie FEBIAC. ‘Tegelijk moeten we waken over de competitiviteit van onze economie. Uit onze eerste simulaties blijkt dat het pakket aan federale en Vlaamse maatregelen voor de promotie van zero-emissievrachtvoertuigen toelaat om bijna de helft van de meerkost van zero-emissietrucks weg te werken. De uitbreiding van de ecologiepremie is dus een belangrijke stap. FEBIAC pleit voor structurele maatregelen die de omslag naar lage en zero-emissievrachtvervoer mogelijk maakt.’

Wat is de Ecologiepremie+?
Met de ecologiepremie wil de Vlaamse overheid ondernemingen stimuleren om hun productieproces milieuvriendelijk en energiezuinig te organiseren. VLAIO kan via deze premie 15 tot 55% van een ecologie-investering financieren.

Alleen investeringen uit een limitatieve lijst van technologieën komen in aanmerking (LTL). De technologieën die in aanmerking komen, houden verband met duurzame thema’s zoals koeling, transport, verlichting, warmte, water en diverse. Alle info via vlaio.be/ecologiepremie.

Meer info: 
Vlaamse Regering
Bron: 
Vlaamse Regering