Leerkrachten academies bieden creatieve alternatieven aan tijdens coronacrisis

vrijdag, 24 april, 2020






PERSBERICHT VAN SCHEPEN VOOR ONDERWIJS HILDE VALGAEREN

 

Leerkrachten academies bieden creatieve alternatieven aan tijdens coronacrisis

 

De leerkrachten van onze Academie voor Beeldende Kunsten en Academie voor Muziek en Woord zitten tijdens deze coronacrisis niet stil en houden de vinger aan de pols bij hun studenten en leerlingen. De leerkrachten zorgen nu digitaal
voor creatieve prikkels. Zo kunnen de leerlingen en studenten thuisopdrachten doen, lessen volgen, persoonlijke feedback vragen, … We zetten hieronder een aantal leuke acties op een rij.

 

Academie voor Beeldende Kunsten

·        
Onze leerkrachten communiceren sinds het begin van de coronacrisis digitaal en zorgen zo voor artistieke prikkels. Studenten en leerlingen die uitdaging missen, nemen contact op met de school. Op die manier kan de leerkracht hier
individueel op inspelen.

·        
Ze zetten ludieke acties op via Facebook en Instagram om leerlingen te stimuleren:

o   
Posters voor leerlingen en studenten waarop ze verder kunnen creëren. Daarbij roepen ze op om dit te delen via onze sociale mediakanalen.

o   
We roepen leerlingen op om te laten zien waar ze mee bezig zijn. We vragen ze een foto/selfie te sturen vanuit hun werkplek, studio, atelier, kot,…

o   
Een aantal leerkrachten, sympathisanten delen leuke ideeën met onze leerlingen en studenten

o   

·        
Onze academie bekijkt momenteel hoe we deze initiatieven dit en volgend schooljaar kunnen verderzetten. Ook thuis willen ze hun leerlingen en studenten creatief bezig houden.

 

Academie voor Muziek en Woord

·        
Voor de groepslessen muziek bieden onze leerkrachten nieuwe leerstof aan op drie manieren:

  • Oefeningen op Tringel, studieboek voor muzikale vorming

  • Lesmateriaal en filmpjes delen in een klasgroep op Seesaw, online lesgeven

  • Wekelijks online les op zaterdag van 9 tot 9.30 uur via praatbox

·        
Voor de individuele lessen instrument en zang werken de leerkachten met ‘Zoom’.
Sommige leerlingen sturen hun opnames door via WhatsApp, zodat we hierop feedback kunnen geven.

·        
Voor muziekproductie en geluidsleer gaan de lessen gewoon verder omdat de lesinhoud en manier van werken sowieso digitaal verloopt. De leerlingen sturen een opname (alleen geluid of filmopname) door van hun stukken en oefeningen.
De leerkracht beluistert en bekijkt ze en geeft feedback of stuurt bij als dit nodig is.

Onze academie probeert met iedereen contact te houden via Skype, Hangout, Zoom, Google meet,…

 

Meer info:

·        
Academie voor Beeldende Kunsten, abk@gemeentemol.be, www.abkmol.be, Facebook: abkmol, Instagram: abkmol

·        
Academie voor Muziek en Woord, amw@gemeentemol.be, www.amwmol.be




Dit bericht is onderhevig aan volgende e-maildisclaimer:
http://www.gemeentemol.be/disclaimer



Bron: 
-