Jury ‘Win een Winkel’ selecteert elf waardevolle concepten

woensdag, 23 december, 2015

Elf deelnemers van de wedstrijd Win een Winkel krijgen de komende maanden de kans om hun idee verder uit te werken tot een compleet businessplan. De deelnemers mogen daarbij rekenen op professionele individuele coaching en groepscoaching. Na de presentatiedag op 16 december waarop elke deelnemer zijn concept persoonlijk mocht voorstellen, gaf de jury groen licht aan elf deelnemers. Het college van burgemeester en schepenen bevestigde in de zitting van 23 december de selectie en achterliggende motivatie van de jury. 

De uiteindelijke winnaar van Win een Winkel krijgt van het gemeentebestuur 25 000 euro om zijn of haar idee te realiseren in één van de leegstaande winkelpanden op de centrale winkelas van het Centrum. Het project Win een Winkel overstijgt evenwel deze wedstrijd.

Stimuleren om te ondernemen

Win een Winkel stimuleert mensen om te ondernemen. We wilden mensen laten dromen van hun ideale winkel of horecazaak, waarbij we alle mogelijke ondersteuning en coaching aanbieden om hun ideeën effectief in de realiteit te brengen. Dit coachingstraject – zowel voor als na de eerste selectie – vormt juist de meerwaarde van het project.

Professionaliteit en gedrevenheid

Tijdens de eerste selectieronde stelde de jury al meteen vast dat Win een Winkel ruimschoots in dit opzet slaagt. De afgelopen maanden betoonden tientallen mensen interesse in het project, een veertigtal inwoners uit de ruime regio schreef zich uiteindelijk in. Veel deelnemers liepen al  langer met vage ideeën rond om te ondernemen, maar hebben dankzij de wedstrijd hun intenties effectief omgezet in de eerste noodzakelijke daden. De jury was dan ook ten zeerste gecharmeerd door het professionalisme en de gedrevenheid van elke deelnemer om het uitgewerkte concept persoonlijk toe te lichten en te verdedigen.

Beoordeling potentieel

Bij de eerste selectieronde beoordeelde de jury het potentieel van het concept en de kandidaten. Er moest nog geen compleet businessplan worden voorgelegd. Om dit verder uit te werken, krijgen de geselecteerde deelnemers de komende maanden de nodige ondersteuning en begeleiding.

De volgende elf kandidaten en bijhorende concepten werden door de jury aanvaard (in willekeurige volgorde, er is in deze fase van de wedstrijd géén rangschikking vastgesteld):

ü  Sarah Beenaerts (Mol): een (h)eerlijke horecazaak met lokale en duurzame gerechten

ü  Inge Swinnen (Mol): een unieke belevingswinkel rond poppen

ü  Lize Daniëls (Mol): een creatieve tweedehandszaak waar ook jonge ontwerpers en kunstenaars alle kansen krijgen

ü  Isabel Arranz (Mol): een winkel met natuurlijke heilzame producten

ü  Sarah Miny (Mol): kleur- en stijladvies met workshops, aangepaste producten, boeken

ü  Amos Meijer (Balen): een originele horecazaak waar je zelf je lekkere ‘tussendoortje’ kan samenstellen in je eigen mug

ü  Joris Hus (Balen): een innovatieve horecazaak voor mensen die van gezond houden, maar toch weinig tijd hebben

ü  Peter Klaasen (Dessel): een groenten- en fruitwinkel die met heel wat nieuwigheden voor de dag komt

ü  Jeroen Baert (Mol): superhelden, games en koffie staan centraal in dit unieke concept

ü  Sander Lollinga (Balen): de wondere wereld van de taxidermie, uniek voor de regio

ü  Kelly Meeus (Koersel): dé theesommelier van België met een unieke theezaak

We wensen alle laureaten veel succes de komende maanden. We hopen dat ze veel leren van het coachingstraject. De jury is bijzonder benieuwd welk verhaal elke geselecteerde kandidaat begin mei te vertellen heeft bij de finale presentatie van zijn of haar businessplan.

Meerdere winnaars?

Naast de uiteindelijke winnaar van 25 000 euro kan de jury ook enkele bijkomende winnaars nomineren voor extra ondersteuning en coaching. Zo willen we meerdere toekomstige ondernemers de kans geven om in het Centrum een winkel of horecazaak te openen.

De jury van Win een Winkel bestaat uit zes leden waaronder een ervaren Molse ondernemer, een financiële specialist, twee professionele startersbegeleiders, een communicatie- en marketingspecialist en een vertegenwoordiger vanuit het college van burgemeester en schepenen.

Meer info: 
communicatiedienst
014 33 07 11
Bron: 
SCHEPEN VOOR LOKALE ECONOMIE KATHLEEN DECKX