Infosessie over discriminatie op de woningmarkt voor sterkere dienstverlening

vrijdag, 10 december, 2021

Op vrijdag 3 december volgden medewerkers van de sociale dienst en dienst samenlevingsopbouw een online infosessie over discriminatie op de woningmarkt. Op het programma stond onder meer het meldpunt van Unia, de onafhankelijke overheidsorganisatie die discriminatie bestrijdt en inzet op gelijke kansen. Na de infosessie beschikken onze diensten over de meest recente informatie om inwoners met vragen verder te helpen. Ben jij het slachtoffer van discriminatie? Vind je moeilijk een woning omwille van je leeftijd, afkomst of seksuele geaardheid? Meld dit dan via www.gemeentemol.be/discriminatiewoningmarkt of maak een afspraak bij de sociale dienst via 014 33 16 00.

De infosessie werd georganiseerd door Wonen - Vlaanderen in samenwerking met Unia. Tijdens de presentatie kwamen onder andere volgende vragen aan bod:

• Waar komt het meldpunt discriminatie vandaan?

• Met welke meldingen kunnen onze inwoners er terecht?

• Wanneer spreken we van discriminatie?

• Hoe verloopt de samenwerking met Unia?

• Wat is onze rol als gemeentedienst?

Gemeentelijk meldpunt

Iedereen met vragen of klachten over discriminatie op de woningmarkt kan terecht op www.gemeentemol.be/discriminatiewoningmarkt om een melding door te geven. Heb je geen toegang tot het internet, of heb je hulp nodig bij het invullen? Maak een afspraak bij onze sociale dienst op het nummer 014 33 16 00. Zij helpen je om het formulier in te vullen.

Afhandeling

Je melding komt terecht bij Unia. In je formulier geef je aan wat je van hen verwacht. Er zijn twee opties:

1. Je wil melding maken van de situatie en verwacht geen reactie.

2. Je verwacht na je melding advies en ondersteuning door een medewerker van Unia. Wees gerust: als je dit vraagt, ondernemen ze nooit verdere stappen zonder jouw toestemming.

Meer informatie over wat er gebeurt na je melding vind je ook op www.unia.be/nl/over-unia/wat-gebeurt-er-met-je-melding.