Gemeentebestuur brengt campagne ‘#cleanekleren’ onder aandacht op Scheldeprijs

dinsdag, 4 april, 2017

De gemeentebesturen van Mol en Schoten grijpen De Scheldeprijs aan om de campagne ‘#cleanekleren’ onder de aandacht te brengen. Deze wielerwedstrijd is meteen ook de aftrap van de gemeentelijke inzet waarbij beide gemeentebesturen zich engageren om een actieplan uit te werken. Met tal van initiatieven streven we naar betere arbeidsomstandigheden van de sportkledingarbeid(st)ers in Cambodja, Indonesië, China, Bangladesh... Philippe Gilbert beet de spits af en tekende als eerste de petitie op cleanekleren.be. Nu jij nog.

De kans is groot dat je sportoutfit in onmenselijke omstandigheden is gemaakt. Jij kan hier iets aan doen. Geef de kledingarbeid(st)ers een leefbaar loon en een veilige werkplaats door net als Philippe Gilbert de petitie te tekenen op cleanekleren.be. Zo trekken we sportmerken over de streep om schone kleren te produceren.

Sportclubs sensibiliseren

Het gemeentebestuur schrijft in eerste instantie alle sportclubs in onze gemeente aan om hen te informeren over, en te sensibiliseren voor de campagne ‘#cleanekleren’. Verder zal een vertegenwoordiger van #cleanekleren op de sportraad een toelichting geven. Want hoe meer sportclubs, sporters, bestuursleden, supporters de petitie tekenen en zich uitspreken voor meer schone sportkledij van Belgische makelij, hoe meer ook de Belgische merken hier oor naar hebben.

Niet geïnteresseerd?

Het argument ‘sporters en sportclubs zijn hier niet in geïnteresseerd’ halen we onderuit door aan te tonen dat sportclubs en sporters dit wel belangrijk vinden. Wie maakt de sportkleding die jouw sportclub promoot? Zijn het ‘schone kleren’ of hangt er een ‘geurtje’ aan?

Schone kleren

Sportmerken die echt werk willen maken van ‘schone kleren’ sluiten zich best aan bij de Fair Wear Foundation (FWF). Ook in de sportwereld zijn al heel wat bedrijven aangesloten. Een volledige lijst vind je op www.fairwear.org.

Bron: 
SCHEPEN VOOR SPORT CHRISTOPHE VERDONCK