Gemeentebestuur ambieert pioniersrol met nieuwe toeristische website

donderdag, 23 april, 2015

Met de start van het nieuwe toeristische seizoen in het vooruitzicht, lanceert het gemeentebestuur een volledig nieuwe toeristische website. Nog meer dan ooit willen we toeristen en bezoekers verleiden om de talrijke troeven van onze gemeente te ontdekken tijdens hun dagtrip of meerdaags verblijf. Met een aantal vernieuwende functionaliteiten ambiëren we zelfs een pioniersrol  in het landschap van Vlaamse gemeentelijke toeristische sites. Zo past de nieuwe site zijn tips ‘Wat te doen vandaag?’ of ‘Wat te doen morgen?’ automatisch aan volgens de actuele weerverwachtingen.

Jaarlijks lokken het witte zand, het overdadige groen en attractiepleisters zoals de Abdij van Postel, het Zilvermeer en subtropisch zwemparadijs Sunparks vele tienduizenden toeristen en bezoekers naar onze gemeente. Om hen te informeren en inspireren voor en tijdens hun verblijf, is een duidelijke en gebruiksvriendelijke website hét middel bij uitstek.

Beste tijd achter de rug

De oude website presteerde nog verdienstelijk, maar had stilaan zijn beste tijd achter de rug. De voorbereidingen voor de nieuwe ambitieuze toeristische site gingen twee jaar geleden van start met een grondig onderzoek naar de informatiebehoeftes van bezoekers op de huidige site. Dit leidde tot het vastleggen van een nieuwe structuur en het bepalen van de vereiste functionaliteiten. Uiteindelijk volgden de technische uitwerking, het design én de inhoudelijke opvulling.

Inhoudelijke keuzes

De nieuwe website maakt duidelijk inhoudelijke keuzes, volledig gebaseerd op het gebruikersonderzoek.

ü  Zo leerde het onderzoek het dat mensen onze toeristische website vooral bezoeken voor een aantal hoofdthema’s. Deze zijn: ‘fietsen’, ‘wandelen’, ‘Zwemmen’, ‘Slapen’ en ‘Eten en drinken’. Deze elementen kregen dan ook een prominente plaats in het hoofdmenu.

ü  Daarnaast zoeken bijzonder veel mensen gericht naar informatie over onze zondagse dierenmarkt, het Zilvermeer, Sunparks en de Abdij van Postel. Deze elementen plaatsen we in het voetlicht op de website onder de rubriek ‘Toppers’. 

ü  Een groot deel van de bezoekers wil gericht nagaan welke interessante activiteiten en evenementen er tijdens zijn verblijf op stapel staan. Naast de rechtstreekse toegang tot de toeristische activiteitenkalender op de homepagina verweven we geselecteerde activiteiten ook binnen de bijpassende thema’s.

ü  Veel jonge gezinnen bezoeken onze gemeente. Zij willen – zonder veel zoekwerk – weten wat ze met hun kinderen in onze gemeente kunnen beleven. Ook verwelkomen we in Mol bijzonder veel groepen voor een daguitstap. Met gerichte tips voor ‘Met kinderen’ en ‘Voor groepen’ spelen we rechtstreeks op deze specifieke doelgroepen in.

ü  Jammer genoeg is het in Mol niet altijd stralend weer. Om ook bij minder weer een mooie vakantie te garanderen, selecteerden we leuke tips voor ‘Bij slecht weer’. Daarnaast bevat de website een automatische generator van tips, volledige aangepast aan het actuele weer en de weersvoorspellingen voor morgen. 

ü  We stelden tijdens het onderzoek – dat één jaar in beslag nam – dat de informatiebehoeftes verschillen volgens seizoen. Daarom passen we op onze nieuwe website de inhoudelijke hoofdblokken op de homepagina aan volgens de tijd van het jaar. Zo bieden we in elk seizoen de bezoeker dé informatie waarnaar hij op zoek is.

Overkoepelende databank

De inhoud van de website is gebaseerd op een uitgebreide toeristische databank met honderden toeristische bezienswaardigheden, fietsroutes, wandelmogelijkheden, speeltuinen, restaurants, slaapgelegenheden, weetjes, zwemmogelijkheden,… Deze worden aan de hand van de verschillende thema’s en invalshoeken overzichtelijk gepresenteerd.

Binnen elk thema kan de bezoeker eenvoudig filteren volgens zijn of haar interesses. Het overzicht onderaan elke pagina laat bezoekers toe snel doorheen de databank bladeren. Elk element uit de databank is inhoudelijk uitgewerkt met foto’s, praktische informatie, een kaart, tips in de buurt, interessante links,…

Voor alle schermgroottes

De nieuwe website is volledig responsive en daardoor perfect bruikbaar voor zowel desktops, tablets als smartphones.

Momenteel lanceren we alleen nog de Nederlandstalige versie, later dit jaar volgens de Franse, Duitse en Engelstalige broertjes en zussen.

Meer info: 
dienst toerisme
014 33 07 85
Bron: 
SCHEPEN VAN TOERISME KATHLEEN DECKX EN SCHEPEN VAN COMMUNICATIE HANS SCHOOFS