Coronahulplijn: “Voor elke vraag het gepaste vangnet”

dinsdag, 28 april, 2020

Elke dag ontvangt onze coronahulplijn verschillende telefoontjes. Een aantal bellers heeft eenvoudige en praktische vragen. Daarnaast ontvangen we dagelijks gemiddeld twee oproepen van inwoners in moeilijkheden. Deze inwoners hebben uitdagende praktische noden, psychische of financiële zorgen. Deze oproepen krijgen onze volle aandacht, waarbij we samen stap voor stap zoeken naar antwoorden op maat. Ook de verdere opvolging van deze oproepen nemen we voor onze rekening. Zo laten we in onze gemeente niemand in de kou staan. Ken je mensen die ook nood hebben aan hulp op maat? Download dan de coronahulpkaart, steek deze in de brievenbus en zorg ervoor dat ze snel bellen naar 014 33 16 00.

Achter een eenvoudige hulpvraag schuilen soms andere problemen of noden. Daarom nemen we onze tijd om grondig te luisteren en gericht door te vragen. Wanneer nodig schakelen we onze maatschappelijk werkers in.

Coronahulplijn
De coronahulplijn luistert in eerste lijn naar de vragen van de beller. Op basis van de eerste aanmeldingen schakelen ze wanneer nodig een maatschappelijk werker of andere diensten in:

  • Heeft de beller praktische vragen, bijvoorbeeld over de toepassing van de coronamaatregelen in onze gemeente? Dan beantwoordt de coronahulplijn deze onmiddellijk.

  • Heeft de beller nood aan een gesprekje en wil hij of zij gewoon even ‘buurten’? Dan bellen de vrijwillige telefoonsterren hen nadien regelmatig terug.

  • Gaan de vragen over financiële problemen, juridische geschillen, sociale moeilijkheden,… ? Dan schakelen we de maatschappelijk werkers van onze sociale dienst in.

  • Vragen met betrekking tot maaltijden aan huis of de nood aan een boodschappendienst worden dan weer opgelost door de dienst seniorenplus.

  • Vragen over opvoeding, gezinsondersteuning,… worden verder opgevolgd door het Huis van het Kind regio Mol.

  • Vragen over vrijwilligerswerk, huiswerkbegeleiding, digitale voorzieningen voor het afstandsonderwijs,… neemt de dienst samenlevingsopbouw verder op.

Ken je iemand die hulp kan gebruiken? Bezorg een coronahulpkaart

Ken jij iemand die hulp kan gebruiken tijdens deze coronacrisis? Iemand die vragen heeft? Of vermoed je dat iemand uit je buurt nood heeft aan een gesprek? Neem dan in de supermarkt een coronahulpkaartje mee. Je kan het kaartje ook downloaden op  www.gemeentemol.be/coronahulplijn en zelf afdrukken. Op het kaartje vindt de ontvanger het telefoonnummer van de coronahulplijn 014 33 16 00. Op de achterzijde vinden ze een concreet overzicht van de dienstverlening die we aanbieden.

Meer info: 
coronahulplijn
014 33 16 00
Bron: 
SCHEPEN VOOR SOCIALE ZAKEN WENDY SOEFFERS EN SCHEPEN VOOR SENIOREN MIA BELMANS