Aangepaste parkeertarieven en -zones in het Centrum vanaf 1 februari 2022

dinsdag, 21 december, 2021

Na een eerder uitstel door de coronacrisis besliste de gemeenteraad op maandag 20 december dat de aangepaste parkeertarieven en –zones in het Centrum ingevoerd worden op 1 februari 2022. Aanvankelijk waren deze aanpassingen voorzien voor juni 2020. Ook na de besliste tariefaanpassingen blijft Mol tot de goedkoopste parkeergemeentes behoren in vergelijking met gelijkaardige handelscentra.

Elke auto in het Centrum overal, gratis én onbeperkt in tijdsduur laten parkeren, is onrealistisch. Op die manier vindt geen enkele shopper nog een plaatsje, want elke parkeerplaats in het Centrum wordt dan langdurig ingenomen door centrumbewoners en werknemers. Een goed parkeerbeleid streeft daarom naar het juiste evenwicht tussen het beschikbare aantal parkeerplaatsen op de verschillende parkeerlocaties en de tijdsduur dat een auto mag blijven staan.

Parkeervisie

De parkeerreglementering die we op 1 februari 2022 invoeren, vertrekt vanuit de heldere visie ‘Elke auto op de juiste plaats…’. Gratis randparkings nabij het Centrum, betalend parkeren in het Centrum en blauwe schijf in woonstraten vormen de drie pijlers van een evenwichtig parkeerbeleid.

ü  Wie voor lange tijd een parkeerplaats zoekt, parkeert aan de rand. Gratis!

 

ü  Wie kort, enkele uurtjes tot een halve dag wilt parkeren, is meer dan welkom op de centrale winkelas of op onze centrumparkings. Om voldoende rotatie van de beschikbare parkeerplaatsen te verzekeren, geldt betalend parkeren en een maximale tijdsduur voor deze centraal gelegen parkeerplaatsen. Binnen deze verschillende betalende parkeermogelijkheden, komt er een extra tariefdifferentiatie. Zo vind je snel een parkeerplaats zonder veel rondjes te moeten rijden.

Uitgesteld door corona

Het nieuwe parkeerbeleid werd begin 2020 besproken en bijgestuurd in de verruimde klankbordgroep Parkeren. Dit overlegforum bestond uit bewoners van het Centrum, vertegenwoordigers van de scholen en het ziekenhuis, delegaties van de seniorenadviesraad en adviesraad lokale economie, pendelaars en handelaars. Normaal stond de invoering van de nieuwe reglementering gepland voor juni 2020 en vervolgens voor januari 2021. Door de zware coronacrisis stelden we het dossier 1,5 jaar uit en stonden de aangepaste tarieven en zones pas voor goedkeuring geagendeerd op de gemeenteraad van maandag 20 december.

Wijzigingen

Hieronder vind je de belangrijkste wijzigingen die door de gemeenteraad werden goedgekeurd.

ü  Aanpassing parkeertarieven

o    Het betalend parkeren op de centrale winkelas (rode betaalzone, zone 1) – inclusief de Molenstraat - wordt een stukje duurder. Het eerste uur betaal je 1 euro. Voor het tweede uur geldt 1,4 euro als tarief. De maximale parkeerduur blijft 2 uur. Het hogere tarief garandeert extra rotatie – en dus kortere parkeertijden - op de meest centraal gelegen parkeerplaatsen. Wie in deze zone geen ticket neemt of langer parkeert dan voorzien, kiest automatisch voor het dagtarief van 25 euro.

o    Langer en goedkoper parkeren? Gebruik de centrumparkings (oranje betaalzone, zone 2) of de randparkings (gratis, onbeperkte tijdsduur). De parkeertarieven op deze centrumparkings (zone 2) stijgen van 0,60 naar 0,70 euro per uur. De maximale parkeertijd blijft behouden op 4 uur. Wie in deze zone geen ticket neemt of langer parkeert dan voorzien, kiest automatisch voor het dagtarief van 15 euro.

Met beide tarieven blijven we nog steeds - wat betreft vergelijkbare centra - tot de goedkoopste parkeergemeentes behoren.

ü  Betalend parkeren op de Markt

We voeren betalend parkeren in op de Markt (0,70 euro, maximum 4 uur), waardoor deze zone een volwaardige centrumparking wordt. Deze parking krijgt bijgevolg ook bewegwijzering op de invalswegen.

ü  Parkeerschijf in woonstraten

Om de stijgende parkeerdruk (door werknemers, centrumbezoekers,…) in de woonstraten te stoppen, breiden we de blauwe zones (gebruik van blauwe parkeerschijf) uit naar bijkomend:

o    Collegestraat, Vennestraat, Gasstraat, Asstraat en Schansstraat (maximum 4 uur)

o    Lichtstoetstraat en Guido Gezellestraat (tweede deel) (maximum 3 uur)

o    Jakob Smitslaan (tussen Adolf Reydamslaan en Sint-Jan Berchmanstraat) en Alfons Megensplein (maximum 4 uur)

o    Kersenlaan en Vijverstraat (tot aan Perenlaan) (maximum 4 uur)

o    Rode-Kruislaan en Rivierstraat (maximum 2 uur)

Ook de bewoners van deze straten krijgen de komende weken de kans om bewonersparkeren aan te vragen. Hiermee mag je kosteloos en langdurig parkeren in de aangeduide straten en parkings. Let op: je kan uitsluitend als bewoner bewonersparkeren aanvragen. Dit geldt niet voor werknemers of winkeluitbaters. Eén auto kost 50 euro per jaar. Wie op één adres twee auto's wil parkeren, betaalt voor de tweede auto 75 euro per jaar. Bewonersparkeren aanvragen kan via www.gemeentemol.be/bewonersparkeren.

Elke doelgroep een bewuste keuze

Het aangepaste parkeerbeleid vertrekt vanuit een aantal doelgroepen die we een doelbewuste parkeerkeuze willen laten maken, zo werd samen met de gebruikers bepaald in de klankbordgroep Parkeren.

1.    Runshoppers: een parkeerplaats vlakbij voor een korte parkeertijd

Tijdsduur? Tussen een kwartiertje en maximum 2 uur

Waar?

ü  Betalend op de parkeerplaatsen langs de centrale winkelas (Statiestraat – Laar – Graaf de Broquevillestraat)

ü  Betalend op de centrumparkings ’t Getouw, Rondplein, Sint-Pieter en Markt

ü  Met blauwe schijf in de woonstraten met een maximale duur van 2 uur

 

De échte runshoppers gebruiken hun ‘Gratis kwartiertje’. We plannen in samenwerking met de centrumhandelaars bij de invoering van de nieuwe reglementering een actie waarbij we 5.000 Gratis kwartiertjes zullen verdelen onder de winkelklanten.

 

2.    Funshoppers: een halve of hele dag in het Centrum: gratis, blauwe schijf of betalend?

Tijdsduur? Van een halve dag tot een hele dag

Waar?

ü  Gratis op randparkings Rivierstraat, Den Uyt, Hangarstraat en Keirlandse Zillen

ü  Betalend op de centrumparkings ’t Getouw, Rondplein, Sint-Pieter en Markt

ü  Met blauwe schijf in de woonstraten met een maximale duur van 4 uur

 

3.    Bewoners: eigen privéparking of een plekje in de buurt

Tijdsduur? Op verschillende momenten, voor langere periodes

Waar?

In de eerste plaats stimuleren we bewoners om voor zichzelf een private parkeerplaats te voorzien. In de woonstraten geldt een maximale parkeerduur door gebruik van de blauwe schijf. Hierdoor geven we bewoners alle kansen om in hun eigen buurt te parkeren. Hiervoor vraag je bewonersparkeren aan. Hiermee kan je als bewoner onbeperkt in tijd in bepaalde straten parkeren. 

 

4.    Werknemers (van ziekenhuis, scholen, winkels,…): met de fiets, openbaar vervoer, op eigen parking of aan de rand

Tijdsduur? Werknemers willen langere tijd parkeren, meestal 8 uur of meer

Waar?

ü  In de eerste plaats verwachten we dat zoveel mogelijk werknemers met de fiets of het openbaar vervoer komen.

ü  Daarnaast hebben werkgevers de verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk eigen parkeerplaatsen te voorzien.

ü  Wie als werknemer toch een publieke parkeerplaats nodig heeft, verwijzen we naar de gratis randparkings. Vervolgens kom je ofwel te voet of met een eigen pendelfiets naar je werkplek in het Centrum. 

5.    Pendelaars station: met de fiets, de bus of op de randparkings Hangarstraat en Keirlandse Zillen

Tijdsduur? Treinpendelaars willen langere tijd parkeren, meestal 8 uur of meer

Waar?

ü  In de eerste plaats verwachten we dat zoveel mogelijk treinpendelaars met de fiets of de bus naar het station komen. De bushaltes zijn vlakbij, er zijn voldoende parkeergelegenheden voor fietsers vlakbij de treinperrons.

ü  Wie als treinpendelaar toch een publieke parkeerplaats nodig heeft, verwijzen we naar de gratis randparkings Hangarstraat of Keirlandse Zillen.

Meer info: 
verkeersdienst
014 33 09 80
Bron: 
SCHEPEN VOOR MOBILITEIT ANDREAS VERBEKE Hier vind je het aangepaste parkeerplan