“Alles ok?” Sociale dienst polst wekelijks bij 550 cliënten naar hoe het gaat

vrijdag, 10 april, 2020

“Alles ok?” “Heb je nog vragen?” “Kunnen we je helpen?” Zeker tijdens deze coronacrisis ligt de drempel voor cliënten van de sociale dienst bijzonder hoog om hun maatschappelijk assistent te contacteren. Daarom draait onze sociale dienst al enkele weken de rollen om. Elk van onze 550 cliënten krijgt wekelijks een mailtje, telefoontje, whatsapp of sms’je om te luisteren hoe het gaat. Eén grote bezorgdheid komt telkens terug. “Wat als…?” De maatschappelijk assistenten proberen zo goed mogelijk te luisteren, te informeren en gerust te stellen. Alle inwoners die door corona in de problemen komen, zijn welkom bij de sociale dienst. Door de dienst snel te contacteren, voorkom je mogelijk veel erger. Bel naar 014 33 16 00.

 

Onze sociale dienst telt een team van 36 medewerkers waarvan 24 maatschappelijk assistenten cliënten individueel begeleiden. Gemiddeld gaat het om 550 cliënten die van kortbij worden opgevolgd. De coronacrisis vereist een andere manier van werken. Maatschappelijk assistenten doen enorm hun best om zich aan te passen en hun cliënten zo goed mogelijk verder te helpen. Door de coronacrisis wordt er, meer dan anders, ingezet op preventief werk.

 

Gekende dossiers

De meeste maatschappelijk werkers werken veel van thuis uit. Gezien de maatregelen kunnen cliënten niet meer langskomen, enkel in uitzonderlijke nood. Wekelijks nemen de maatschappelijk werkers zelf het initiatief om al hun cliënten te contacteren. Dit aan de hand van telefoon, mail of whatsapp. Eén maatschappelijk assistent bundelt alle actuele informatie over corona – en alle mogelijke hulp- en steunmaatregelen – zodat alle collega’s over de juiste info beschikken om hun cliënten te helpen.

 

Onzekerheid en angst lopen als rode draad doorheen alle telefoongesprekken en berichtjes. Veel mensen vragen zich af hoe lang de maatregelen nog aanhouden. Cliënten die werken, hebben grote angst om hun werk definitief te verliezen. Wie gaat dan de facturen betalen? We helpen iedereen waar het kan, ook met het regelen van administratieve zaken zodat ze hun rechten kunnen uitputten.

 

Nieuwe aanmeldingen

Naast de gekende dossiers zorgt de coronacrisis ook voor nieuwe aanmeldingen. Sinds het begin van de maatregelen boden al 47 inwoners zich aan bij de dienst intake, waarvan 23 specifiek met vragen over corona. De nieuwe aanmeldingen rond corona zijn vooral informatieve vragen en/of vragen rond de toekomstige financiële situatie.

 

“Wat als ik mijn huishuur niet meer kan betalen?” “Wat gebeurt er als mijn zaak failliet gaat?” “Wat moet ik doen als de facturen me boven het hoofd groeien?”. Deze mensen proberen we zo goed mogelijk wegwijs te maken in de brede waaier aan financiële steun- en hulpmaatregelen. We vinden het bijzonder goed dat inwoners ons tijdig en proactief contacteren. Door eventuele problemen tijdig te bespreken en aan te pakken, kan erger voorkomen worden. Eén telefoontje naar 014 33 16 00 én we staan meteen paraat om te helpen.

 

Meer info: 
sociale dienst
014 33 16 00
Bron: 
SCHEPEN VAN SOCIALE ZAKEN WENDY SOEFFERS