Bouwbedrijf Beneens wint Prijs Ondernemen 2019

 
00:00
donderdag, 26 september, 2019

Bouwbedrijf Beneens uit Olen heeft vanavond de Prijs Ondernemen 2019 gewonnen. De prijs is een erkenning van Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. deSter uit Hoogstraten won de prijs Innovatief Ondernemen. Renotec uit Geel kreeg de prijs Duurzaam Ondernemen.

Zo’n 400 ondernemers waren er, in Alta Ripa in Oud-Turnhout, voor het gala van de Prijs Ondernemen. De Oscars van het bedrijfsleven in Mechelen en Kempen.
De hoofdprijs, die was voor bouwbedrijf Beneens uit Olen. “We zijn echt geschrokken. Dit is super. De voorbije jaren hebben we altijd opgekeken naar bedrijven die de Prijs Ondernemen hebben gewonnen. Nu zijn we het zelf. Dat voelt enorm goed”, lieten zaakvoerders Joeri en Jo Beneens weten. “We zijn met zo’n 150 medewerkers. We hebben veel handen nodig. Handen van goud, zijn het. Deze prijs is dan ook voor al onze medewerkers.”

Beneens is een bouw- en familiebedrijf in Olen. Ze werken momenteel mee aan een wereldprimeur om als eerste een volledig huis in 3D te ‘printen’ in beton. Dit project – met de naam C3PO - wordt gecoördineerd door Kamp C.
Om de Prijs Ondernemen te winnen heeft Beneens al sinds 20 juni een intens parcours afgelegd. In totaal negen genomineerde bedrijven uit de regio Mechelen en Kempen, maakten kans op de prijs. Via een online voting zijn drie bedrijven – met de meeste stemmen - uiteindelijk doorgestoten naar de finale. Een expertenjury heeft uiteindelijk beslist dat Beneens dé Prijs Ondernemen krijgt.

600 miljoen
Op het gala zijn nog twee prijzen uitgereikt. deSter heeft de Prijs Innovatief Ondernemen gewonnen. Het bedrijf uit Hoogstraten is een wereldspeler op het vlak van luchtvaartcatering, en ze leveren ook 600 miljoen stuks servies aan bijvoorbeeld McDonald’s. deSter wil vanaf volgend jaar producten aanbieden die volledig passen binnen de circulaire economie. Die totaalomslag heeft de jury kunnen overtuigen. “Het is super dat onze inzet op het vlak van innovatie wordt gezien en erkend. Onze markt is internationaal en dus moeten we ons extra onderscheiden. Deze prijs is dan ook belangrijk”, zegt Stef Van de Perre van deSter.
De Prijs Duurzaam Ondernemen ging dit jaar naar Renotec uit Geel. “In 2011 hebben we de Prijs Ondernemen gewonnen. We zijn sindsdien blijven ondernemen. En kennen een jaarlijkse groei van 20 tot 25 procent. Het valt blijkbaar ook op dat we duurzaam ondernemen. Dat doet deugd”, klinkt het bij Renotec.

Trots

“Ik ben enorm trots op de negen ondernemingen die hier vanavond hebben mee gedaan voor alle prijzen. Het is voor hen de ultieme erkenning als toponderneming.
Ze steken hun nek uit, investeren miljoenen en zorgen zo voor de vooruitgang in onze maatschappij”, zei Tom Laveren, directeur van Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen. “Op een avond als dit moeten we samen de krachten bundelen. Ik spreek vanavond dan ook mijn hoop uit, mijn droom. Ik geloof erin dat we elke ondernemer in onze regio kunnen helpen starten, groeien, bloeien en samenwerken. En zo onze regio tot een referentie kunnen maken.”
Laveren deed ook een oproep aan de aanwezige politici. “Er is bijna een Vlaamse regering. Ga voor gedurfde keuzes. Ga voor verandering. Geef ons waar voor ons geld. We vertrouwen dat jullie het verschil maken voor onze ondernemers.”

Meer info: 
Voka - Kamer van Koophandel Mechelen-Kempen
Bron: 
VOKA Mechelen Kempen